Fem gode råd som gir mer løpeglede!

1. Fotisett

Typisk feil: Du setter foten foran hofta idet du lander. Når foten din møter bakken, vil du bremse farten, og du vil løpe saktere. Dette kalles ofte for stem.

Løsning: Land med foten rett under hofta. På den måten unngår du å stemme imot fartsretningen, og du vil kunne holde en jevn fart framover uten for stor belastning på knær, hofte og rygg.

2. Hofteposisjon

Typisk feil: Du «sitter» når du løper. Idet du lander, har du en knekk i hofta, noe som gjør det vanskelig å sette foten rett under hofta.

Løsning: Tenk at du skal skyte hofta opp og fram.

3. Holdning

Typisk feil: Det er vanlig å lene seg for langt fram eller for langt tilbake når du løper.

Løsning: Stå foran et speil og len deg litt forover fra anklene. Knær og hofter skal være strake. Dette er den optimale holdningen når du løper.

4. Roterer overkroppen

Typisk feil: Du låser armene og roterer overkroppen. Det gjør at du blir anspent i nakkemuskulaturen og ikke får utnyttet kraften fra armene.

Løsning: Tenk at skuldrene skal være løse og avslappet. Albuene skal pendle fritt.

5. Hendene ved hofta

Typisk feil: Du løper med hendene nede ved hofta. Dette kan også føre til anspent nakkemuskulatur, og hindrer armene å gjøre jobben sin, nemlig motvirke rotasjonen som bevegelsen av beina dine medfører.

Løsning: Trekk armene til deg og hold 90 grader i albuene.